De zon staat bekend om haar goede kwaliteiten: het geeft een gezonde gloed over de huid, je kunt er bruiner van worden en de aanmaak van vitamine D voor botten en spieren wordt bevorderd, het gaat depressie tegen en is goed tegen een aantal huidaandoeningen. Helaas zitten er ook nadelen aan de zon. Deze nadelen hebben te maken met de UV-straling.
Er bestaan 3 soorten UV-straling: UVA, UVB en UVC. UVA en UVB zijn in grote mate aanwezig in zonlicht, UVC in mindere mate. Van UVA en UVB word je niet alleen bruin, je kunt er ook door verbranden. Elke verbranding (ook in lichte mate) zorgt voor celafbraak/celverandering en verandering van het DNA in je huidcellen. Elke verandering kan in een later stadium ontaarden in een huidkanker. De aanwezigheid van pigment in de huid zorgt echter voor een beschermingslaag. Door geleidelijk bruin te worden bouw je dus bescherming op tegen verbranding en schadelijke effecten van UV-straling. De aanwezigheid van dit pigment tegen beschadigingen is ook waarom huidkanker vooral voorkomt bij de blanke huid (huidtype 1 en 2) en in mindere maten bij de mediterrane huid (huidtype 3). Zongeïndiceerde huidkanker komt vrijwel nooit voor bij de negroïde huid (huidtype 4,5 en 6). De huidtypes 3 t/m 6 hebben vaak een tekort aan vitamine D doordat de huid te weinig zon krijgt in Nederland en zullen vaker last hebben van vermoeidheid en lusteloosheid. Je kunt hiervoor je bloedwaardes laten controleren bij de huisarts. Deze zal, in geval van een te laag Vitamine D gehalte, supplementen voorschrijven. De klachten zouden hierna moeten verminderen.

Om de huid te beschermen is zijn er verschillende methoden beschikbaar:

  • Zonnebrand;
  • Niet zonnen tussen 13.00 en 16.00 uur in de zomer vanwege de sterkte en stand van de zon;
  • Het dragen van beschermende kleding;
  • Onder een parasol zitten valt niet onder bescherming als je de zon er doorheen kunt zien en doordat je door weerkaatsing vanaf ondergrond zoals sneeuw en water alsnog wordt blootgesteld aan UV-straling. Bescherming met een zonnebrandproduct of zonwerende kleding wordt dan alsnog geadviseerd.

Let bij een zonnebrandproduct altijd op toevoeging van UVA en UVB bescherming op het etiket. Bij kinderen is een zonnebrandproduct van factor 50 altijd vereist en wordt UV-werende kleding geadviseerd. De kinderhuid is nog teer en verbrandt sneller waardoor DNA beschadiging al vroeg optreed. DNA beschadiging op jonge leeftijd geeft een grote kans op huidkanker op latere leeftijd. Naast ontaarding is er ook meer kans op het ontwikkelen van pigmentvlekken. Voor een adequate bescherming dient u elke paar uur een nieuwe laag zonnebrand aan te brengen. En wees niet te zuinig met de hoeveelheid. Smeer ook altijd uw oorranden en handruggen in. Deze worden nogal eens vergeten.

Nu wordt Vitamine D het beste aangemaakt op een niet-ingesmeerde huid. Dit betekent dat het goed is voor de aanmaak van vitamine D om ook wat tijd door te brengen in de zon zonder een zonnebrandproduct. Het beste doet u dit door, vooral tijdens de zomerperiode, voor 13.00 uur ‘s middags korte perioden in de zon te zijn. Zij het door een wandeling, fietsen of buiten koffie drinken.

U heeft nu de handvaten om verstandig te zonnen en uw vitamine D aanmaak op peil te houden via de zon. Houd altijd in gedachten: overal waar ‘te’ voor staat is niet goed, dus ook te veel zon. Kijk voor meer informatie ook eens op de website van het KWF.

Indien u last heeft van pigmentvlekken of huidoneffenheden door overmatig zon dan kunt u een afspraak met ons maken. Eerste afspraak is altijd gratis en vrijblijvend.